Dag 2 - Cellgiftsbehandling 2/2!

Klev upp vid 7 och duschade och packade ihop sakerna. Sov dåligt inatt som vanligt då det levde om som tusan på min toa i rören, lät som en slagborr ungefär, höll på från och till hela natten, dessutom spolade toan av sig själv och rann så jag vaknade hela tiden av massa oljud!
Klockan 08 skulle jag vara på Njurmedicin för att läggas in. Fick en hel avstängd sal för mig själv! EKOOooh!! Som för övrigt används som förråd så folk springer här hela tiden, lär ju inte få sova så värst, men det är ju tur att jag är van vid det här laget!😊
Passade jag på att visa Elin sköterska min picc och berättade att dom inte kunde få ut något ur den i måndags i Storuman och att jag var nervös för att den hade blivit utdragen eller att något var fel. Visade att på mitt papper står det att allt det blåa ska vara 3 cm, men jag vet att den inte är det eftersom alla mätat vid omläggningen (förutom nu i lördags i Storuman) och sagt att det är 4cm "som det ska vara", men jag har som aldrig reflekterat över det förrän jag började kolla i papperet nu efter i måndags då den inte fungerade. Jag har sagt länge att jag upplever att den har blivit mycket längre då dom fått upp så den längre från armvecket varje gång och att den måste på något sätt ha blivit utdragen.
 
Tänkte ändå att det kanske hade hunnit skriva papperet innan de drog ut den då den satt för långt in, och att det då blev 4 cm men de glömde ändra på papperet.
Jag letade reda på före och efterbilder medan de skulle kolla upp på röntgenbilderna som togs igår, och det är ju jättestor skillnad på den blåa biten från första bilden tills nu! Mycket riktigt så hade jag rätt att den blivit utdragen, det blåa ska vara 3 cm, och min är nu över 4 cm! Det har alltså slarvats rätt rejält när den har lagts om eftersom dom inte varit nog försiktig så den har åkt ut lite hela tiden! Aaah! Inte nog med att jag alltid är tvungen att säga åt dom att vara superförsiktig och inte på något sätt rycka så den kan dras ut, och så har dom inte kunnat mäta ordentligt heller eller kolla i journalen!
 
Visade Elin sköterska bilderna och hon tyckte det var konstigt att ingen märkt det här, att det inte är min uppgift att måsta hålla koll och reda på att det är och blir rätt och behöva ifrågasätta för att de ska kolla ordentligt. Särskilt då det tydligen också står klart och tydligt i min journal att det ska vara 3 cm och ingen har märkt det förutom jag. 
Anna som är överläkare på avdelningen just nu fick kolla på röntgenbilderna och avgöra om hon ansåg att den går att använda riskfritt då Elin faktiskt fick ett fint backflöde på den nu när blodproverna skulle dras! Alltså faller Storuman sjukstuga än en gång på sin kompetens och kunnighet tråkigt nog. Att jag dessutom var tvungen att berätta i lördags då jag var tvungen att få den akut omlagd hur omläggningen skulle göras och få dom att tvätta det ordentligt tyder också på att det finns ganska lite kunnighet. Att säga till patienten, "du får avgöra då det är nog rent" gör ju inte direkt så att man känner sig trygg.
 
Det finns många anledningar till varför NUS helst vill ha hand om allt själv istället för att lägga över saker på Lycksele och Storuman, för de litar inte på dem överhuvudtaget. Blodprov och urinprov är typ det enda som de låter Storuman röra i, inte ens en omläggning vill de helst lägga på deras ansvar. Det är tråkigt tycker jag, och ju mer jag hör hur lite läkarna här litar på dom, ännu mindre trygg känner jag mig då när jag väl ska dit! Dessutom då jag faktiskt för det mesta måste lära dom, förklara varje liten enkel grej och nästan måste blir arg för deras okunnighet i överlag! Som tex vad en membrankork är till för, att om man har en sån inte behöver använda en trevägskran! Att nästan måsta bli irriterad för att dom ska lyssna och inte bara köra på deras gamla inrutade rutiner! Allt nytt och allt annat än det dom är van är dom tydligen superrädda för, vill heller inte lära sig tydligen och lyssna på patienten som faktiskt sitter och förklarar i detalj hur det ska vara kan dom inte heller! Jag är ingen expert, men när man är i sjukhusmiljö och faktiskt "utsatts & utsätts" för prover var och varannan sekund och flera gånger i veckan så lär man sig faktiskt ganska mycket! Om man då dessutom som jag, är intresserad och vill lära mig, helst allt, så är det inte vidare komplicerat att veta hur man ska spruta in en spruta med koksalt intravenöst..
 
Spetsen satt i alla fall ändå ganska fint i mitten av ett stort kärl som heter Vena cava superior (övre hålvenen), som samlar upp blod från huvud, hals, armar, samt skuldergördel och mynnar i den övre delen av hjärtats högra förmak, så hon ansåg att den kunde användas riskfritt så länge både backflödet och för infart funkar fint! Så det var ju himla tur! Men nu måste det hållas koll på ännu noggrannare, så jag hoppas att dom som ska lägga om det duger till att mäta nu ordentligt framöver!
 
Fick i alla fall morgonmedicinerna och proverna drogs och 10.40 fick jag premedicinering i tablettform, Uromitexan, som ska tas cirka 2 timmar innan Cytostatikainfusionen sätts in. Det ska göra så att urinblåsan är skyddad under behandlingen då slemhinnan är extra utsatt under behandlingen. Efter två timmar när droppet är igång tas ännu en tablett Uromitexan och sedan efter 4 timmar ytterligare en dos.
13.00 påbörjades dos 2/2 av Sendoxandroppet! Nu är det förmodligen ett tag innan nästa cellgiftsbehandling behövs göra! Skönt! 😊
Under tiden har jag försökt sova lite, spelat lite på paddan och bara legat och stirrat i taket. Man blir ganska bra på att fördriva tiden efter så långa vistelser på sjukhus i en säng i ett rum dag ut och dag in måste jag säga, även fast det innefattar att ligga och stirra i taket i 2 timmar! Det har däemot gått dåligt att sova när det mer eller mindre varit en byggarbetsplats här inne också!
 
Jag får alltid ligga på så lustiga ställen, avstängda rum, förråd, och nu en avstängd sal som dessutom används som förråd! Märkligt tycker jag, men jag får alltid till svar att det är "bara för att du är en speciell patient".. Jag vet inte det ja, eftersom dom alltid lägger mig på ställen där folk bara klampar in för att de inte tror att någon ligger där och på ett eller annat vis alltid gör så jag aldrig får sova! Haha!😜
19.50 var cellgiftsdroppet klart och koksaltsdroppet sattes in som vanligt för att skölja igenom ordentligt! 
 
Allt har egentligen gått bra förutom tiden och mindre biverkningar! Det brukar normalt ta 3-5 timmar att endast Sendoxanet ska in, men piccen tjorvade och ville gå väldigt långsamt ett tag så bara det tog nästan precis 7 timmar. Koksaltet gick in på drygt 35 minuter och allt var helt klart 20.30!
 
Sammanlagt från att premedicineringen sattes in och behandlingen officiellt började 10.40 tills nu efter koksaltet sköljt igenom så har det alltså tagit 10 timmar!! Heltidsjobb det här.
Har varit väldigt trött och kallsvettats lite från och till, mest svettats, fick lite ont i huvudet i mitten någon gång så jag är fortfarande lite tung och dåsig, men annars mår jag bra! Vill mest bara sova! 😊 Imorgon är en ny dag.
Godnatt från en trött tjej❤
 

Kommentarer

Bara att kommentera! :)

Namn:
Är du lat?:)

E-postadress: (eller ett meddelande som bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Lämna din kommentar här!

Trackback
RSS 2.0