Dag 3 - Dos 4/4 MabThera & Blodinfusion

Det går minsann inte att dölja hur man mår när man väl ligger inne och övervakas. Vaknade när de kom in och skulle dra prover i morse vid 06 och kände mig krasslig i halsen och konstig i huvudet men sa ingenting för jag tänkte att jag bara var trött. 
Vid 09.30 kom underläkaren in och frågade hur jag mådde, om jag kände mig konstig eller krasslig idag. Blodvärdet hade tydligen dippat snabbt från 92 i tisdags till bara 81 idag, så förutom MabTherabehandlingen som strax skulle startas var jag också tvungen att få blod nu under dagen och dessutom stanna minst till imorgon för ytterligare övervakning. De kan inte förstå varför mitt HB inte vill stabiliseras då jag tar blodbildande via injektion en gång i veckan så därför vill de ta mer prover imorgon för att se om jag kan behålla blodet som jag ska få idag efter behandlingen.
 
Eftersom en av de allvarligare biverkningar av cytostatikabehandling är skador på de celler i benmärgen som bildar blod, så vill de hålla extra koll då den här stora dippen kom så plötsligt igen! De misstänker alltså att min benmärg har tagit skada av cellgiftet och är det så kommer jag förmodligen få ytterligare hjälp och behandling för min anemi och hoppas att det hjälper och att jag blir piggare!
Nu måste jag även lämna 3 stycken avföringsprov så de kan kolla efter blödningar i tarmsystemet. Jag äter magskyddande medicin så det är liten risk att jag har fått blödningar, men de vill ändå vara säker så kan de utesluta det i alla fall. Trodde verkligen jag skulle få klara mig undan en enda sak och det var bajsprovet! Men det kom tillslut det också. Haha! Allt ska väl provas tydligen! Hellre bajs i en skål än att ha blödningar inombords i alla fall! 😜 Alltså ingen hemgång idag som de först trodde skulle vara möjligt! 13.30 fick jag i alla fall veta av det första avföringsprovet att det visade svagt positivt till blödning och det andra ikväll visade negativt. Ska lämna ett till imorgon för att de ska kunna vara säker.
Klockan 10 fick jag som vanligt Alvedon och antihistamintablett som premedicinering innan antikroppsbehandlingen. Solu-medrolet (kortisonet) gavs 10.15 och en kvart senare var dos 4/4 på MabTherabehandlingen igång!
14.00 var MabTheran klar! Allt har gått bra, hela dosen intagen på 3.5 timmar precis som vanligt, bara väldigt trött! 😊👍
 
Då var det dags för nästa grej - blodinfusion! 15.30 startades blodet och 17.00 hade allt gått in! Smmanlagt tog det alltså 7 timmar idag.
Nu är jag trött och mår lite halvtaskigt. Ska se på något lättsamt på plattan, blir nog en tidig kväll, känns som jag förtjänar det efter dom här två dagarna med krigande mot celler och antikroppar och röda män som intagits i min kropp! Nu hoppas jag min bara att den vill samarbeta lite med mig också! 👊😊
Hoppas på kunna få sova länge inatt och att jag får veta mer om hur det blir med hemgång imorgon! Kram

Kommentarer
Postat av: Anonym

Krya på dig! Är inne varje dag för att se om det står nåt nytt, du skriver på ett bra sätt. Gillar din blogg!

2013-08-10 @ 21:20:14

Bara att kommentera! :)

Namn:
Är du lat?:)

E-postadress: (eller ett meddelande som bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Lämna din kommentar här!

Trackback
RSS 2.0