MabThera dos 2/4 gjord & Dialyskatern i halsen dragits!

Tisdagen var en helt okej dag med inget inplanerat men som ändå kom med ny information om både allmänvärdena för dagen, men även också massa nytt om sjukdomen som kommer upp bara lite senare här som ett eget inlägg. Fick fika och surra med fina Cissi under dagen och som sedan slutade med ett långt samtal på drygt 2 1/2 timma med Monika
 
Fick också veta igår att lungfunktionstestet jag gjorde i måndags hade höjts avsevärt sedan första testet, så det var ju verkligen jättebra! 😊 Magnesiumvärdet såg också bättre ut så förhoppningsvis ska kramperna som jag haft, det som hände med knäna bland annat, avta mer och mer! 👍
 
Provade den nya vita strumpan som mamma gjort också😊
Vid klockan 15 kom Cissi i alla fall och vi gick ner för att slippa mitt rum och prata lite på caféet! Fika såklart också. Man kan inte sitta på ett café utan att fika, hör till god hyffs tycker jag 😜 hehe..
Hon hjälpte mig lösa vissa mysterium som vanligt innan hon var tvungen att fara hem för att maten var klar där vid 17! 😊
 
Pratade med Monika igår och tiden flög iväg så klockan blev strax före 01 innan vi kände att vi hade pratat klart och kunde lägga på, samtalet slutade på 2 timmar och 20 minuter drygt!! Haha. Lite väl sent att gå isäng för mig då, men skönt att ha fått prata av sig efter några veckor utan kontakt då jag legat på sjukhus och hon jobbat ❤ ❤ ❤
 
Om idag, onsdag, då!
Vaknade i vanlig ordning 05.30 som min hjärna nu verkar vara van att vakna vid varje morgon och väntade på att morgonkontrollerna skulle tas vid 06, slumrade om tills vid 07 då prover skulle dras, hann just bli trött igen men då kom de med medicinerna och sedan kunde jag inte somna om igen på grund av att jag visste att jag skulle göra massa saker under dagen.
 
2a dosen av cellgiftet MabThera och eventuell utdragning av den Centrala Dialyskatetern jag haft i halsen i 2 veckor. Som lustigt nog bara under natten hade börjat göra mer ont igen och då jag sedan klev upp och tittade i spegeln på morgonen hade blod och rodnad för första gången som hade kommit till under natten! Så det var ju verkligen på tiden att den skulle behövas dras!
 
Idag skulle alltså dos 2/4 av MabTheran (ett sorts cellgift som hjälper de vita blodkropparna att inte bilda antikroppar mot sig själv) tas. Detta ska jag ta en gång i veckan i 4 veckor, alltså två gånger till efter denna behandling, sedan om allt går bra ska jag vara skyddad i ett halvår.
En nervös väntan men med en glad känsla på nästa grej! Nämligen att ta bort CDKn i halsen som jag använt för att kunna göra plasmaferes som nu förmodligen inte behöver göras igen om uppföljningen av cellgifter som görs i form av MabTheran går som det ska.
 
Det förebyggande kortisondroppet som är kraftigt inflammationshämmande sattes in intravenöst klockan 10 och ska tas in i blodet på 30 minuter. Det görs alltid innan denna behandlingen för att motverka eventuella biverkningar som kan uppstå i form av inflammationer. Förra och första dosen av MabTheran när takten ökades på i slutet gjorde så att jag fick jag en första biverkning som liknande ett mindre astmaanfall och behandlingen fick avbrytas när det bara var ca 20 minuter kvar av droppet. Om man väl får biverkningar så kommer dom fort och kan ännu fortare förvärras, så därför hade reumatologerna bestämt att takten inte skulle ökas denna gång som en säkerhetsåtgärd!
 
Kortisondroppet avslutades 10.30 och då gavs ytterligare medicinering för eventuella biverkningar i form av antihistaminer (allergi) i tablettform och även 1g Alvedon.
30 minuter efter premedicineringen kan då MabTheradroppet påbörjas. Droppet var dock för kallt för att påbörjas direkt så behandlingen kom igång klockan 11.30 ungefär och skulle beräknas ta ca 3-3.5timmar! Jag mådde bra under hela behandlingen förutom att det blev lite varmt, men det fixade lätt min vän "FläktBärgarn" som jag fått av mormor! 😜
Klockan 15.00 hade hela dosen av MabTheran gått in i kroppen precis som planerat på 3.5 timmar utan minsta lilla biverkning! 👍😎👊
Just när droppet var klart kom Morgan hit, som skulle åka vidare med flyg ner till Stockholm nu igen efter hans semester som han för övrigt tillbringat i min lägenhet i Storuman medan jag legat inne på sjukhus. Cissi skulle dessutom komma hit med hennes hemmalagade paj och kom precis efter Morgan kom! 😊👍
 
Så innan det var det dags för att dra ut slangen så sprang vi ner på caféet i vanlig ordning för att fika😜 För visst får man fika när man ska dra ut något ur halsen och måste ligga ner med tryck av en sandsäck i en timma efter för att stoppa blodflödet?😳 Det tyckte dom så då tyckte jag det också😊
 
En glass och en chokladboll blev det idag! Trevligt trevligt 😊👍
CDKn som alltså sitter i stora artären från halsen ner till bredvid hjärtat skulle få dras idag då MabTheradroppet gick in lyckat. Detta görs utan bedövning. Stygnen klipps bort, sedan får man andas in för att hålla andan och göra en liten "kryst" samtidigt som slangen dras ut, det ska kännas som en sugande hirande obehaglig känsla. Direkt när den är ute hålls ett hårt tryck mot såret i 10 minuter för att stoppa blodflödet innan man kan tejpa igen.
 
När man tejpat igen får man sedan ligga med en sandsäck på halsen som tryck en timma efteråt och när sandsäcken tas bort måste man ligga i ytterligare en timma innan man får kliva upp!
Lite läskigt kändes det så klart men ändå så skulle det bli så himla skönt att bli av med den nu efter precis 2 veckor😎
Klockan 18.15 var det dags och 18.30 var den ute! Bara att andas ut och knysta och sen...
PLOPP kändes det! En "killande" känsla som inte varade mer än ett plopp! och sedan kände jag bara ett hårdare tryck mot halsen eftersom sköterskan skulle hålla åt med kompresser i 10 minuter för att stoppa blodflödet.
Efteråt skärs en bit av toppen på slangen som varit närmast hjärtat av för att skickas på odling för eventuella infektioner som kan finnas på slangen. Skulle det visa på att det finns någon sorts bakterie eller risk till infektion så är det enda som händer att jag får en extra högre dos av antibiotika och/eller kortison rakt i blodet. Eftersom jag redan går på kortison och antibiotika i tablettform så ska det inte vara någon fara men då jag imorgon är mer infektionskänslig eftersom jag fick cellgifter idag så måste jag stanna för bevakning tills åtminstone på fredag för att se säkert att det inte blir en infektion där slangen suttit. 
Mest jobbigt med att dra ut slangen var nog att måsta ligga stilla med säcken över halsen och bröstet i en timma, den var himla tung efter ett tag så jag fick till och med lite ont i huvudet för att det blev jobbigt att ha den på bröstet! 😜
Äntligen fick jag ta bort sandsäcken, men då skulle jag ligga stilla ytterligare en timma innan jag fick kliva upp! Att jag dessutom inte fick äta middag förrän klockan var 21.30 gjorde att jag var ganska hungrig under tiden jag bara fick ligga stilla också! 😜 Annars gjorde själva grejen inte ont alls! 😊
Tack till syrrorna Malin som drog slangen & till Sandra som assisterade både Malin med grejer men även agerade som fotograf till mig! 😎👍 Tur att det var lugnt på avdelningen just när de skulle dra slangen så jag kunde få dom att hjälpa mig fotografera allt! 👊De tyckte det var jättekul att hjälpa till sa dom och tydligen var jag den första som dom varit med om som frågat om dessutom! Haha, jag kanske är lite knäpp, men jag vill minnas och dom tyckte det var kul och minnesvärt i alla fall! Win win! 😊
 
Så här är den! Grejen som suttit fast både på och inuti mig, plus ytterligare 3 cm som klipptes bort från den! Helt sjukt egentligen!!😳 Den var mycket större både på tjockleken och på längden än vad jag trodde, men det känns ändå bra att jag inte har vetat om det förrän nu faktiskt! 😜
Här en bild utanpå kroppen så man verkligen ser hur stor den är, men jag förstår nog ändå inte riktigt att den faktiskt ändå kan ha suttit i mig! Glad tjej i varje fall! 😃
Nu har jag dessutom knaprat i mig Cissis goda paj och ska skynda mig försöka sova innan ögonen går i kors i huvudet på mig efter den här långa dagen!❤👍😊
 
Jag har dessutom preliminär hemgång på fredag! Känns riktigt bra! Bara två dygn till! Hoppas hoppas! Godnatt ❤

Kommentarer

Bara att kommentera! :)

Namn:
Är du lat?:)

E-postadress: (eller ett meddelande som bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Lämna din kommentar här!

Trackback
RSS 2.0