Planering för hemgång & omläggning!

Sov för första gången utan en slang i halsen i natt! Himla skönt att inte ha något som stack då huvudet slappnade av för mycket. Dock har jag ändå inte sovit mer än 4 timmar inatt heller då jag försökte sova utan sömntablett eller Sifroltablett för första gången på länge. Varje gång någon går förbi min dörr vaknar jag och då tar det en timma innan jag kan sova igen. Fattar inte att jag fortfarande inte är van med ljud efter alla dygn på sjukhus!
Det hade bara blött igenom plåstret lite lite under natten i alla fall och jag är bara lite blå och öm runtomkring! 😊
 
Åt pannkaka idag och fick börja med en ny (god) medicin (Mycostatin) som smakar mint som jag ska ta 3 gånger per dag efter måltid för att förhindra svamp i munhålan och i tarmar av alla mediciner jag äter!😜 Har även packat lite idag, packade ner "cellgiftskläderna" som måste tvättas extra noga separat för att få bort alla gifter jag svettats ut av Sendoxanet. Bland annat linnet jag hade på mig som faktiskt dessutom luktar gift och till och med har vita hårda fläckar där jag svettats! Ändå lite fult!
Fick sedan äntligen duscha någorlunda normalt på snart 3 veckor utan en jobbig slang i halsen efter ytterligare flera dygn oduschad, detta då alltså pga att jag just haft CDKn i halsen bland annat! Som en ny människa! 😊
Har jag sagt att det var 3e gången jag duschat på totalt 17 dygn? 😳 Nu vet ni! Tur att man faktiskt inte blir så skitig av att bara ligga i en säng hela dagarna..
Efter jag duschat fick jag lägga om piccen för att den ska "hålla sig" ända tills på onsdag då jag ska tillbaka hit till Umeå igen. Så de kan lägga om den då eftersom den ska skötas om var sjunde dag. Det är fortfarande lite skumt då jag förstår när slangen ligger där utan all plast och grejer, att den inte bara går in i ett litet hål i armen och tar slut. Utan att den faktiskt ligger i en ven hela tiden som går ända intill hjärtat, för jag känner ju inte av den längre så jag "glömmer" ju bort att det ligger en liten slang i mig som ska ligga där ett tag 😜
 
Blev en ny bättre omläggning idag, mer infektionsssäker då jag ska få åka hem med den! 😊👍
Fick också byta på halsen och bara få ett enkelt plåster så det var också en riktigt skön känsla att slippa känna något där ens!! 😃
Ser ganska fränt ut, själva venen har "läkt", men ändå kan man sära på såret och se att jag har ett hål som finns där i halsen! 😎
Idag har all planering för min hemgång för imorgon gjorts också! Det är mer komplicerat än vad man kan tro att bli utskriven när man ska skickas hem och är som mig. Många olika människor som ska ha ett finger med så att allt ska vara rätt så jag bara kan få komma hem säkert. Alla provtagningar, läkarbesök och behandlingar som jag måste till Umeå för att göra och allt dom planerat inom flera månader framöver ska vara inbokat och klart så ingenting kan gå fel igen! Allt för att jag inte ska kunna bli sjuk igen! Så det är ju positivt.👍
 
Men det kommer vara ett heltidsjobb och många timmar varje vecka kommer att spenderas på sjukhus antingen i Storuman, tillbaka i Umeå och kanske även i Lycksele om Storuman inte duger till att ta ett visst prov eller lägga om min picc till exempel.
 
Redan på måndag måste jag på sjukstugan i Storuman för massa rutinblodprovstagningar för att sedan på onsdagmorgon klockan 9.00 vara tillbaka i Umeå för läkarbesök och senare under dagen göra 3/4 dosen på Mabtheran. Måste då tillbringa natten i Umeå för att på torsdag göra en ny PET/CT-undersökning för att följa upp att alla mina aktiverade celler har minskat och att körtlarna ser bra ut! 
 
Men så klart är jag hellre hemma i någon dag för att åka och sova borta i ett dygn eller två, än att ligga här jämt! 😊 Som sagt så är det mycket planering, mediciner ska vara rätt och andra hjälpmedel i vardagen som jag behöver just nu i början innan jag tränat upp mig igen för att orka vardagliga enkla saker ska fixas. Äger nu en egen rullstol som jag ska kunna ha med som hjälpmedel om jag vet att jag ska någonstans där det ska gås väldigt mycket. Jag vet själv att jag inte kommer vilja använda den, kommer använda den så lite jag bara kan, för jag kan ju gå! Men då lungorna har tagit mycket stryk och benen inte riktigt vill vara med så mycket än så måste jag acceptera då kroppen inte orkar. Så att ha den så att jag vet att jag orkar och kan följa med på grejer, som till exempel Tärnamarknaden i helgen. Har jag med mig den så kan jag gå tills jag inte orkar längre, om jag får ont i lungorna, ryggen eller benen kan jag åka en bit, och ja, så vidare!
 
Här är den iaf, min lilla räzer som jag helst hoppas att jag slipper använda.
Nu kommer träningen att börja. Träningen för att orka göra enkla vardagliga saker igen som att bara orka stå upp och laga mat.
Mycket jobb kommer det att bli, men sakta och säkert kommer jag att komma tillbaka efter det här. När jag kan springa 1 mil på 68 minuter igen, (detta gjorde jag dock ca 1 vecka innan jag åkte in för blodpropparna och alla sjukdomar visade sig, så då var jag ju förmodligen redan väldigt sjuk sedan ett bra tag tillbaka) då kan jag ändå anse att jag är "tillbaka". Hade dock varit kul att veta hur mycket mer jag hade kunnat prestera och utvecklas om jag hade varit frisk. Då jag ändå kunde göra så pass mycket och ändå varit så allvarligt sjuk så länge som de tror att jag varit. Vad jag faktiskt hade kunnat göra kommer jag inte få veta förrän jag fått bli frisk och börja pressa min kropp igen! Jag längtar!! ❤ Men med tanke på att det är jobbigt för mig att stå upp och duscha i 10 minuter för att sen klä på mig så är det en lång resa som väntar!
 
Nog om det!
Jag ville ut härifrån sjukhuset och tvingade Cissi och Jens vara med mig en stund så jag tog till och med på mig lite mascara! 😜
Jag åkte buss in till stan där efter klockan 3 och träffade upp dom, vi åt en glass och sen gick vi och köpte mat och satte oss på en parkbänk, åt och pratade tills klockan var efter klockan 18 typ! Sushi!!! Igen!😜 Mycket trevligt som vanligt! Puss på fina bästa vän Cissi❤❤❤
När jag kom hem packade jag så jag är redo för hemresa imorgon och har sen bara tagit det lugnt! Redo för hemgång imorgon säger jag nu god natt! ❤

Kommentarer

Bara att kommentera! :)

Namn:
Är du lat?:)

E-postadress: (eller ett meddelande som bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Lämna din kommentar här!

Trackback
RSS 2.0