Hur jag gör en porträttillustration.

Hej hej!
Kom just hem från jobbet och är superslö.
Men iaf så hade jag tänkt visa och berätta om hur
jag gör när jag ritar en porträttbild!

1.
Välj bild och lägg in/dra in den i ett program.
Jag använder mig av Adobe Illustrator.
Jag börjar med att rita alla linjer jag ser.
Detta är "grovskissen".


2.
När jag är klar med alla linjer jag ser kan det se ut såhär.


3.
Sedan flyttar jag fotot åt sidan så jag ser vad jag gjort.


4.
Sedan lägger ja fotot precis bredvid illustrationen för att kunna jämnföra
steg för steg så det blir så likt som möjligt.


5.
Nu börjar jag med färgläggningen.
Antingen tar jag pipetten (?!) och tar en färg från originalfotot,
om jag inte blir nöjd så väljer jag en egen färg som på bilden.
Här försöker jag få färgerna så verklighetstrogen som möjligt.
För att färglägga markerar du ett område.


6.
Ibland när man ritar kan man ha ritat saker i fel ordning som nedan.
Om man vill flytta linjer framåt eller bakåt gör man som på bilden.
Objekt - Arrange - Bring to front


7.
Sedan går jag närmare och finslipar linjer som jag inte är nöjd med sen
grovskissen. Det kan se ut såhär.


8.
Sedan när jag lagat till det som jag vill ha det och är nöjd kan det se ut såhär.


9.
När jag finslipar kan jag även lägga till skuggor, linjer m.m som jag inte såg
från början när jag inte gick lika nära.


10.
När jag känner mig klar med ansiktet börjar jag på tröjan och halsen.
Jag ritar först bara linjer där veck och färgändringar ska vara.


11.
Sedan färglägger jag tröjan och tittar lite nogare på hela bilden
så jag är helt nöjd.


12.
För att få det lite mer "verklighetstroget" brukar jag lägga till Gaussian Blur på
vissa saker på bilden. Detta gör att linjerna inte är lika skarpa.
Effect - Blur - Gaussian Blur.
Sedan får man prova sig fram vilken styrka som passar bäst på alla linjer.


13.
Klart!
Jag tittar på bilden än en gång och sparar.
Kom ihåg att spara lite då och då, ifall något skulle gå snett :)


Såhär blev slutresultatet.
Från detta foto.



Till denna illustration.

Kom ihåg att alla ritar olika, och alla har sina egna stilar.
Försök aldrig att härma någon annan, det är inte kul för den du härmar,
och din bild får inte "personligheten" från dig heller.

Gör ditt eget och skapa dina bilder på ditt eget sätt!
Det är roligare för dig, och på så vis kan folk känna igen dina bilder
om man har vissa saker som utmärker sig och en egen stil! :)
Lycka till!


Nu ska jag fortsätta se filmen!
Vi ser Cirque du freak: The Vampire´s Assistant.

Godnatt! :)

Kommentarer
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

nja varken riktigt haft lust tid eller inspiration det senaste..eller juo..lust har jag..men finner inte ro till det tyvärr =(

2010-07-17 @ 00:40:25
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: ART BY LISA LANS

det där såg ju jättelätt ut. Kanske borde prova någon gång :)

2010-07-17 @ 01:01:09
URL: http://lans.blogg.se/

Bara att kommentera! :)

Namn:
Är du lat?:)

E-postadress: (eller ett meddelande som bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Lämna din kommentar här!

Trackback
RSS 2.0