Cellgifter.

Denna natt fick jag mig inte en enda blund. Hjärnan vill inte stänga av och det börjar kännas i tankarna och kroppen nu. Jag behöver få sova. Varenda led och muskel är ömma. Det gör ont när det är ett veck på lakanet. Ögonen är små som russin och pupillerna är stora. Jag är uppsvälld och ser inte klok ut, har fått finnar på pannan för första gången på 10 år.. Eftersom jag haft så dålig syressättning och måstat ha hjälp med andning ända tills igår natt så har jag inte fått ta starkare sömn eller smärtlindring då kroppen slappnar av ännu mer och kan belasta lungorna. Inatt ska jag få sömntablett, sover jag inte nu, efter 2 dygn med 20 minuters sömn, så borde jag få ett pris! Hoppas hoppas!
 
Mamma fyller som sagt 50 år idag så hon och Ronny var hit vid 10 ungefär och vi åt lite tårta innan de skulle bege sig hemåt efter över en vecka i husbil för att vara med mig! ❤
 
I morse klockan 8 hade jag tid för lungröntgen och efter det skulle jag få göra ett lungfunktionstest! Testet var mycket jobbigt och ansträngande, eftersom jag dessutom är öm både på in och utsidan av kroppen var det svårt att få till bra resultat. Men det ska förbättras!
Har fått massa host och "huffövningar" jag ska göra och även ett rör att samla blodet jag hostar upp i nu, så det kan bara bli bättre!
Röntgen på lungorna såg tydligen bättre ut, så det går ju fortfarande framåt! 👌
 
Idag var däremot mitt kaliumvärdet mycket dåligt. Är det värdet dåligt det det påverka musklerna och hjärtas funktion. Vilket inte är bra för mig då jag redan äter kortison som gör att jag samlar på mig för mycket vätska, som i sin tur gör att kroppen sväller och hjärtat och musklerna får det svårare att arbeta. Så nu får jag kaliumtabletter i höga doser och pumpad med bananer, apelsiner, juicer och även choklad ska jag tydligen äta. Ska försöka undvika vanligt kravatten. Vilken bra diet! Haha! Tur att jag ska få prata med dietist med allt det här konstiga.
 
Sedan igår klockan 15 tills idag klockan 15, alltså ett dygn har jag dessutom "samlat" urin för att kolla hur mycket protein exakt mina njurar släpper ut i kroppen. Det såg fortfarande inte bra ut, de släpper ut alldeles för stor mängd. Jag har nämnt tidigare att mina njurar har släppt ut för mycket protein, att jag fått tillsägelser att inte äta så proteinrik mat.
 
Så nu med allt detta, kombination mellan dessa biverkningar från kortisonet, kaliumbristen, antibiotikan, cellgifterna, proteinutsläppet i urinen och allt annat knasigt, så får jag vätskedrivande i stora stora mängder för att förhindra att vätska samlas i min kropp. Jag bor på toa typ. Men bättre det i alla fall, än att jag blir mer svullen, för då får jag ännu mer ont i kroppen och kroppen läker ännu långsammare.
 
Så nu har jag även fått medicin som skyddar min stackars lilla kissblåsa och även mediciner för magen som ska skydda. Nu börjar det bli för mycket mediciner att hålla reda på för min hjärna. Jag fattar inte hur dom kan få ihop allt. Det är ju väldigt komplicerat tydligen, eftersom jag bara fortsätter bli bra, men ändå får jag mer och mer saker att äta medicin för? Ja, konstigt som sagt!
 
De har ju i alla fall kommit fram till att jag har någon form av en så kallad Vaskulit sjukdom. Alla behandlas på liknande sätt så nu idag började jag med en cytostatika/cellgiftsbehandling och imorgon får jag börja med en behandling i droppform som heter MabThera (också en sorts cellgift) som då ska hjälpa att förhindra mina vita blodkroppar att bilda antikroppar mot sig själv. Nu ska det bara forskas lite till och få fram ytterligare provsvar hur jag svarar med de här behandlingarna, sedan är det bara namnet på sjukdomen som ska fastställas egentligen. Därefter kommer mer forskning att göras i mitt fall, beroende på vilken sjukdom det blir. Den vanligaste eller den jätteovanliga. Återstår att se.
 
Som sagt.
Klockan 14 idag fick jag förberedande kortisondropp och läkemedel mot illamående innan Cytostatikabehandlingen (Sendoxandroppet) klockan 15 skulle börja.
 
Då var det bara att svida om till sjukhuskläder. Eftersom man svettas ut giftiga ångor då man går på cellgifter så ska allt hanteras i sterilitet. Jag ska bara gå på toa på ett ställe, kläder och sängkläder måste tvättas separat och andra avfall måste hanteras separat. Så nu i 5 dygn till är jag "giftig" innan allt är ute ur kroppen.
 
Jag känner mig sådär lagomt "radioaktiv-hardcore" i mitt lilla rum som nu mer går i gult och pryds med dödskallar lite här och där! 😷😎
 
Lite info om Cytostatika.
Cytostatika är samlingsnamnet på en grupp läkemedel som framför allt används för att behandla olika cancersjukdomar. Cytostatika skadar tumörceller och hindrar dem från att dela sig och bli fler. Behandlingen skadar också många friska celler, vilket kan leda till biverkningar.
 
Mellan behandlingstillfällena brukar man göra ett uppehåll på tre till fyra veckor för att kroppen ska hinna återhämta sig. En behandlingsomgång omfattar fyra till tio kurer och tar från några månader upp till ett år.
 
Info om Sendoxan:
Sendoxan är ett cellhämmande läkemedel som används vid svårare former av reumatiska systemsjukdomar där komplikationer tillstött med exempelvis vaskulit (reumatologisk blodkärlsinflammation), svårläkta sår eller nervskador medförande känselbortfall eller förlamning. Sendoxan hämmar de vita blodkropparnas tillväxt och aktivitet och därmed också sjukdomens framfart. Reumatiska inflammationer i lungor, hjärna samt njurar vid till exempel SLE (systemisk erythematosus) och sklerodermi (systemisk skleros) behandlas också med Sendoxan.
 
Biverkningar vid cellgiftsbehandling:
- Håravfall 
- Illamående och kräkningar
- Kroppen blir känsligaste för infektioner och blödningar
- Domningar och ont i kroppen
- Påverkan på hjärta & njurar
- Sterilitet
- Allvarlig biverkning av cytostatikabehandling är skador på de celler i benmärgen som bildar blod.
 
Behandlingen tog från klockan 15 och var färdig klockan 19! Allt gick bra och jag kände inte av någonting under tiden. Så nu återstår det att se hur jag mår imorgon. Nu hoppas jag att det här börjar vara sluttampen, funkar alla behandlingar tillsammans så allt ser bättre ut och lugnar ner sig, så får jag i alla fall komma hem till veckan! Massa sjukhusbesök kommer att stå på schemat varje vecka och ett nytt liv kommer det att bli. Jag hoppas jag slipper tappa hår och att jag får se ut som "mig", inte bli mer uppsvullen än såhär. Det här kommer aldrig "ta slut", men det kommer bli bättre, det ska det bli! Lets kick some more ass! 👊
 
När allt var klart var det bara antibiotikan och alla kvällsmediciner kvar, skönt att den här dagen är slut. Bara att vänta på en ny bättre en.
Nu ska jag stoppa i mig en sömntablett och förhoppningsvis få sova. Vänta på vad proverna säger imorgon. Hoppas på att slippa göra fler benmärgsprover, och hoppas att dagarna tills jag får fara hem går fort ❤
 
Pratade förresten med Kikki i telefon nyss! Det värmer alltid i hjärtat när jag gång på gång inser hur många vänner, nära & kära jag faktiskt har som bryr sig. Som ger mig den där extra knuffen i ryggen och kan få mig på lite bättre humör. Kärlek till ni människor runt mig ❤
Ni gör mig bäst.
God natt.

Kommentarer

Bara att kommentera! :)

Namn:
Är du lat?:)

E-postadress: (eller ett meddelande som bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Lämna din kommentar här!

Trackback
RSS 2.0