Skrämmande sjukvård & underbar permission!❤

Hade permission igår och fick komma ut ur sjukhuset efter 12 dygn! Det var en helt underbar dag! ❤
 
Rullstolen åkte med eftersom jag verkligen inte orkar någonting. Benen domnar bort och krampar och mina knän värker och viker sig lätt eftersom jag är uppsvullen av medicinerna, att jag dessuom har legat mesta delen i snart 2 månader med massa olika grova mediciner och genomgått olika behandlingar och ingrepp gör ju det att jag inte har några muskler kvar snart.
Jag har väldigt svårt att förstå och att se mig själv behöva åka rullstol för att jag inte orkar, att jag måste vila hela tiden både på grund av att mina lungor inte alls är vad de har varit både efter massiv lungemboli och dessutom kraftiga blödningar på det. Men som tur är så har jag rätt familj för jobbet som gör allt för att jag ska glömma allt det jobbiga ❤
 
Jag vaknade med superglatt humör för att jag visste att jag skulle få komma ut och jag skulle äntligen få duscha igen efter 6 dagar i och med cellgifterna som var tvungen att fara ut ur kroppen! Så skönt att vara helt fräsch innan mamma och Ronny skulle komma! Skön känsla över dagen helt enkelt!
 
Piccen och CDKn "skulle bara plastas in" och sen skulle mamma och Ronny var här och jag skulle få komma ut för första gången på 12 dygn! Wihow! Dessvärre så fick min morgonglädje inte bestå länge. Jag hade precis plastat in min picc på armen själv innan jag ringde på en sköterska om hjälp med att plasta in min hals, lite krångligare att göra själv.
Såhär hade jag alltså gjort på armen = Rätt! Att veta hur man plastar in för att skydda något visste jag redan innan jag blev inlagd första gången utan som helst utbildning, det trodde jag också att man förstod om man faktiskt jobbade här som undersköterska.. Men så var inte fallet denna gång.
 
Killen, som jag sett förut gått omkring där ute och undrat vad tusan han gör här egentligen, alltså märkbart konstigt, förlåt mig, kom då in. Han skulle alltså hjälpa mig att plasta in min hals. Det började med att killen inte ens kunde lista ut hur man öppnade en vanlig tegadermfilm, han slet loss den som en plastfoliebit, det såg ut som en misshandlad kondombit ungefär.. 
 
Jag var alltså tvungen att säga att det inte skulle gå och visa honom hur man skulle gå till väga för att öppna plasten och förklara hur han skulle fästa den på min hals!! Grattis du säkert smarte unge man, tänkte jag, som nu faktiskt med hjälp av din patient lyckades öppna ett plåster på rätt sätt för första gången i praktiken i närheten av en människa och nu mer inte bara är något "något du läst om!" Till hans försvar så hade de så himla mycket förbandsmaterial & att han aldrig hade lindat in någons hals förut, men tillade att det inte SKA vara så svårt.. Ööh, nej, inte om man har normal social kompetens och klarar av att faktiskt göra saker utanför din lilla bok!!😠
Innan jag visste ordet av det hade han kladdat dit en hanske och en skrynklig plast på plasten, som dessutom fastnade massa hår under som jag fick klippa av. Det liknade ingenting faktiskt.
När man har en plastfilm på huden redan som ska undvikas att bli kontaktad med vatten för att det då kan komma in baciller så lägger man om den så den nya kan skydda den som sitter inuti. Detta eftersom man ska undvika att lägga om ett sår för ofta för infektionsriskens skull. Då fattar man väl att man inte kan plasta på plasten för då gör det ingen större skillnad, eller hur? Man måste alltså då lägga tyg, kompresser eller papper över hela plastytan som redan finns för att sedan plasta in huden på nytt.
 
Jag började nu i alla fall bli jäkligt irriterad och ifrågasatte, efter att jag redan hade gett honom en ärlig chans och att han dessutom redan hade förstört, att kanske en sköterska skulle göra det här eftersom det är viktigt att det blir tätt och att det inte läker in vatten. Då skickade han in en annan kille, som gjorde precis samma sak!! Bara kladdade på ytterligare en plast och menade på "att det ändå inte kunde räddas nu"! Då kokade jag över! Varför sätta på ytterligare en plast på plasten över plasten? Då hade jag bara kunnat duscha med den första från början!! Idioter. Eftersom jag fortfarande är sjuk och inte kan hantera saker som jag brukar kunna göra blev jag jätteupprörd över det här och fick nästan panik, sånna grejer som inte hade rört mig i ryggen så mycket annars kan nu bli till väldigt jobbiga grejer eftersom kroppen och psyket har gått igenom mycket saker på jäkligt kort tid.
 
Just som den här infarten jag har i en stor åder ner i halsen och ligger intill hjärtat, som jag känner varje gång jag sväljer, pratar eller rör mig. Att måsta tvätta och slita i det såret på halsen är inget man vill göra. Det är inte kul, därför vill man kunna undvika det då det redan är så fint inpackat och håller tätt. En riktig kvinnlig sköterska kom sedan och gjorde så gott hon kunde för att rädda det så jag fick gå och duscha. När jag var klar hade mamma och Ronny precis kommit, som alltid råkar vara precis då något sånt här händer så jag hunnit bli på dåligt humör! Slutresultatet på inpackningen såg alltså ut så här fin när jag väl fick duscha.
Jag fönade håret och sedan kom sköterskan igen och skulle försöka få mig fri, som tur var med lite piller lyckades hon faktiskt ta loss plasten utan att den lossnade och jag slapp lägga om det! Så nu gick det ju bra, men fortfarande så tycker jag att man som patient inte ska behöva instruera någon som faktiskt jobbar på stället att (öppna ett plåster) lägga om ett sår om de ändå blivit inskickad, då ska de kunna sin sak, man ska inte behöva sitta och vara nervös över vad dom håller på med.
 
Jag slutar aldrig förvånas bara, sjukvården är bra i helhet, men den har jäkligt många svaga sidor som man upptäcker när man tillbringat mycket tid här som patient. Jag har varit med om några riktigt dåliga och konstiga saker, så jag kan bara tänka mig hur många fler som blir det varje dag. Kanske precis under sommaren dessutom, sommarvikarier och de som nyss gått ut skolan.
 
Bara för att man är smart och har högsta betyg som läkare på papper, så kan man tydligen vara helt socialt inkompetent och knappt veta hur man ska föra sig med en annan människa runt sig och göra en enkel sak som att veta hur man plåstrar om någon? Det tycker jag mina vänner, är jäkligt skrämmande.
 
Jag måste ändå säga att jag lyckades fort få upp humöret! Bara att jag fick föna ner mitt hår och sminka mig gjorde än en gång att jag kände mig mycket friskare! Att jag dessutom visste att äventyr väntade utanför sjukhusets väggar med mamma och Ronny gjorde så att det inte gick att vara på dåligt humör! ❤
Fick ju dessutom ta på mig mina kläder, den nya tröjan som jag fått, och prova ett nytt snyggare skydd för picclinen som mamma sytt och hade tagit med sig! Tumme upp och redo att fara! ❤
Första anhalt, Röda korset såklart!!😊👍✨❤
Ronny följer alltid med så snällt, jag har nog aldrig träffat en så "oklagande" man som han! Styrde mig så snällt runt med rullstolen så jag och mamma fick peta på alla grejer i över en timma! ❤ Han är en man som kan han!
Varför gå och handla på både massa klädaffärer så som H&M, lindex och vila då man kan gå på Röda Korset och handla av alla märken? 😊6 tröjor blev det, 50:- plagget!
 
En rosa kortare stickad tröja från H&M, en svart stickad tröja med paljettdetaljerade axlar också från H&M, kavaj från Sinclair och en stor fyrkantig tröja från H&M som jag mest köpte för att det var skönt gulligt tyg, hade tänkt be mamma korta av den då den var för lång så då kan man använda och göra ett nytt picclineskydd också :)
Hittade också en stor lång myströja från Vila och en längre tisha från H&M med detaljer på axlar och på fickan 😊
Lite mer fynd förutom kläder hittade jag också såklart! Bland annat en grön Ikealampa för 70:-
När jag sedan räknade på kvittot på kvällen insåg jag att jag betalat 70:- för lite inne på Röda Korset, jag fick alltså lampan helt gratis! Lucky day! 👍👊
 
De andra sakerna jag köpte var en skinnväska för 50:-, solbrillor för 15:-, en plåtburk för 20:-, liten medicinburk 10:- & en såskanna för 20:- Till sist ett halsband för 20:- & en liten hårgrej för 5:-
 
440:- betalade jag för hela kalaset, lampan fick jag bara med som bonus, som dessutom är mycket grönare och finare än på bilden! 😊 👍✨
Tvärsvängde in på djurmagasinet då det ändå låg bredvid för att bunkra upp lite gott åt stackars Navi som varit mammalös i snart två månader! Mammas lilla bebis❤ haha! Nu ska hon få bli lite bortskämd när jag kommer hem 😊
Sedan var det dags för Strömspilen och Stadium! Eftersom jag hade fått bestämma vad jag ville kolla på under dagen hade jag redan bestämt mig för att unna mig minst ett par skor, helst hade jag velat hitta ett par Nike air, men jag visste att det skulle vara svårt eftersom jag har så små fötter. Så då hade jag en plan att köpa 2 par liknande fast lite billigare istället. Alltså skor som man kan använda till allt - snygga & praktiska!👍
 
Har aldrig lagt ner pengar på sköna & praktiska skor (klackskor räknas visst inte till den kategorin har jag hört), men nu när min kropp mer än någonsin vill och ska behöva slippa gå runt i tygskor, så nu hade jag tänkt unna mig och min härdade lilla kropp det, hur mycket det än skulle kosta. Brukar dessutom aldrig hitta skor då de aldrig finns snygga skor i så små storlekar (35), men hör och häpna! Det måste verkligen ha varit min turdag!!
 
Enda snygga paret på reahyllan i små vuxenstorlekar 34-35!. Där stod dom bland alla andra fula skor, nedsatt till 500:-, ett par svarta adidas med en färgklick. Jag som aldrig trodde jag skulle äga ett par adidas. Haha!
 
Sen direkt på nästa hylla fick jag syn på ett par snygga neonrosa SOC, också enda paret i storlek 35, satt som ett smäck för 299:-!!!
Det roliga är att dom skorna är i samma märke och precis samma färg som sportbehån jag fick av mamma & Ronny då jag först åkte in för blodpropparna! Hur bra? Älskar dom❤
Så idag måste jag i alla fall fått en liten liten kompensation för det jag varit med om! Brukar aldrig någonsin gå så lätt för mig att hitta skor, men idag, de enda två fina skorna precis i min smak som fanns på hela stadium,  att de dessutom fanns på reahyllor kunde ju helt enkelt inte ha blivit bättre!! Jag fick alltså 2 par snygga skor för mindre pengar en ett enda par Nike!
Men direkt jag får råd och hittar ett perfekt par så blir nästa ett Nike tror jag! 😊 
 
När tygskorna åkte av och jag för första gången knöt på mig ett par "gympaskor" för första gången förutom under träning öppnades en helt ny värld för mina fötter typ, de har aldrig känt någon liknande frihet förut tror jag! Haha. Jag som alltid, alltid under hela mitt liv inte förstått hur folk kunnat ha "gympaskor" till vanliga kläder, har nu en helt ny uppfattning. Fast ja, det finns ju fortfarande jäkligt osexiga gympaskor också. Så lite håller jag fast, det får inte vara "vad som helst"! Jag älskar i alla fall det nya modet. Lika jävla snyggt som det är underbart för fötterna! ❤ Fuck you osköna snygga klackskor och normala halvsnygga osköna tygskor! 😊
 
Sedan köpte jag också 2 tröjor på Stadium! En likadan gul som dom två tröjor jag fått av mamma i rosa & svart! Eftersom de var på rea för bara 50:- styck så passade jag på att köpa en svart i en mindre storlek än den svarta mamma gav mig, det passade ju så bra för då kunde mamma få ta den större svarta, plus att hon också köpte sig en rosa!👍😊 Enkla sköna billiga favorittröjor!
 
Hittade ett par shorts i matchande gul färg som tröjan för 50:- så då fick dom också slinka med!
 
Supernöjda tjejer på stadium helt enkelt!
Kapahl nästa! Här hittade jag en superfin snyggskön tisha för 149:-! Sedan var det dags för Ica Maxi, en hårfön stod på köplistan, en liten bra som jag faktiskt kan få plats i en ryggsäck istället för en gigantisk jetmotor som är alldeles för stor och som jag dessutom fått av en bästa kompis mamma när hon skulle kasta den för 5 år sedan! Fort var det gjort, den första vi såg, en lite fin obh nordica för 199:-! 😊
Är riktigt nöjd med dagen!❤
För dryga 2000-lappen fick jag sammanlagt allt detta! Känns dock som mycket pengar för mig som inte brukar handla så här. Men om man tänker på att det här är det enda jag spenderat pengar på (förutom räkningar) under 2 månader så är det verkligen inte mycket pengar! 😊
-9 tröjor
- 1 par shorts
- 2 par skor
- En hårfön
- Kattgodis för ett år typ
- En väska
- Solbrillor
- Ett halsband
- En hårklämma
- 2 burkar
- 1 såskanna
& sist men inte minst!
- En gratis lampa som jag sökt länge efter!
 
Inte illa pinkat tycker jag! 😊
 
När vi kände oss färdiga och klockan började vara sent så bestämde vi oss för att ta tillvara på det lilla vädret som var och fara på Gammlia och äta mammas makalösa och sockerkaka!
Luna fick också följa med ut! När vi suttit och kände oss färdiga började vi köra tillbaka mot sjukhuset, sedan åkte de just efter klockan 6! 
Skyddet för dagen funkade bara bra också, kände mig faktiskt lite finare under dagen då piccen fick döljas lite! ❤
 
Tog på mig en annan strumpa sedan som jag skulle prova under natten! 😊
 
Tackar igen min fina familj för en riktigt bra dag! Somnade med ett leende på läpparna igår

Kommentarer

Bara att kommentera! :)

Namn:
Är du lat?:)

E-postadress: (eller ett meddelande som bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Lämna din kommentar här!

Trackback
RSS 2.0