Benmärgspunktion.

Åkte just iväg på ett benmärgspunktion.
Innebär att man punkterar höftbenskammen och suger ut benmärg för att kunna kolla benmärgens celler men också för att kunna ge viktig information vid utredning av till exempel blodbrist och andra blodsjukdomar/cancer.


Inte det skönaste jag varit med om.
Fy fan vad obehagligt det var när dom försökte komma in i skelettet (som för övrigt tydligen var väldigt hårt och bra). Obeskrivlig känsla. Ett pulserande borrande tryck i hela höften, och man kunde inte bestämma sig om det gjorde jävligt ont eller om det mest var obehagligt.

 

Bild lånad från: 

http://www.vardhandboken.se/Texter/Benmargspunktion/Oversikt/


Det ondaste var när dom väl hade kommit sig in på rätta stället där vätska fanns (detta på andra försöket då första infarten i benet inte gick att få ut vätska) och började suga ut vätskan. Kändes som att hela nedre ryggraden, höften och röven sögs ut.. Fy fan!

Inget jag någonsin vill göra om, men jag är glad över att jag har hyfsat hög smärttröskel så det gjorde inte i närheten så ont som de beskrev eller som jag hade förväntat mig.

Nu har bedövningen släppt är det inte skönt vill jag lova. Fy tusan..

Skelettröntgen väntas imorgon 08.00.
Nu vila med hastbulle och sällskap av kompisen - colan! Tradolan och sidoläge - ja tack! :(


Kommentarer
Postat av: Emelie

Men huvva så jävulskt obehagligt! Krya på dig! <3

2013-06-16 @ 12:41:54
URL: http://pujuuk.blogg.se

Bara att kommentera! :)

Namn:
Är du lat?:)

E-postadress: (eller ett meddelande som bara jag ser)

URL/Bloggadress:

Lämna din kommentar här!

Trackback
RSS 2.0